Navigation utställning

Galleri Candyland

NAVIGATION  23.8–8.9 2019

Terese Mörnvik, filmare, och Teresia Oweson, scenograf, skapar en värld av textila skulpturer, film och ljusprojektioner som en kommentar till de pågående klimatförändringarna utifrån ett arktiskt perspektiv. Sverige är ett av jordens åtta arktiska länder. Här finns tinande permafrostfält och en biotop under snabb förändring. Forskare räknar med att känsliga ekosystem som Arktis inte klarar en global uppvärmning över 1,5 grader.

Genom att blanda textil skulptur, ljusprojektion och experimentell dokumentärfilm i en rumslig installation, vill de få betraktaren att ta in verket som en upplevelse och en fysisk erfarenhet. Inspiration till verket kommer från den klimatforskning som bedrivs på Abisko och Tarfala. Materialet som används i utställningen är sådant vi lämnar efter oss; material som bär på en egen historia. Mörnvik och Oweson provar sätt att kombinera textil, skulptur och projektioner med filmat material; ytor, tyger, former. Det filmade materialet är både abstrakt, visuellt och rent dokumentärt. Verkets ljudbild bygger den tredimensionella upplevelsen. Musik och ljud utgör en del av verket och är ett samarbete med ljuddesignern och musikern Henrik Meierkord. Rummet och skulpturerna har skapats utifrån organiska förlagor som det svenska arktiska landskapet, men också utifrån vetenskap och bilder av en förorenad planet. Mörnvik och Oweson processar detta och bygger en skulptural och rumslig värld, ett eget kunskapsbyggande och ifrågasättande estetiskt uttryck.

Projektet bygger på en resa till Abisko forskningsstation och har fått stöd från Stockholms stads Kulturförvaltning samt Helge Ax:son Johnsons stiftelse.

KÄNSLAN AV ATT LERAN LIGGER FAST

En film av Terese Mörnvik & Pernilla Norrman

På en höjd omgiven av tät skog ligger en övergiven lertäkt. Hit återvänder keramikern Pernilla Norrman för att gräva lera. Filmen som också ingår i en utställning med samma namn, är en personligt färgad berättelse om relationen till leran och platsen – det förflutna och det närvarande, samhälle och existens.

Med stöd från Bildkonstnärsfonden, Film i Skåne, BOOST Helsingborg.

London International craftfilm festival 2018
Uppsala Internationella kortfilmsfestival 2018
Trelleborg konstmuseum 1/9-4/11 2018
Tallin designfestival 2018
Form & designcenter, Malmö 17/2-2/3 2018
Utställning på Ystads konstmuseum  3 dec 2017- 28 jan 2018

Inköpt till Ystads Museums konstsamling 2018.
Specialvisning med Q&A på biograf Panora i Malmö, i samarbete med Kostrfilm (The Bear) och Film i Skåne, 5/12 2018

Ystads konstmuseéum
www.pernillanorrman.se
Filosofiska Rummet SR P1, Handen och tanken med keramikern Pernilla Norrman m.fl, producent Thomas Lunderquist

Endlich

Endlich -ett konstnärligt forskningsprojekt på STDH, som handlar om vår ändlighet. Genom kameran har jag som fotograf sökt efter bilder i min vardag. Syftet är gestalta känslan och påminnelsen om döden både påtagligt och abstrakt. Hur ser våra gemensamma tolkningsramar ut för denna existentiella fråga? I dagens svenska samhälle är döden inte längre något som sker i vår direkta närhet. Människor dör på sjukhus och vi har förändrat vårt förhållningssätt till döden. Man har kallat vår tid för den osynliga dödens tid. Jag kommer att på ett vardagligt plan försöka visualisera känslan av vår ändlighet.

Stockholms konstnärliga högskola forskning

The Arctic documentary CCTV & Canada.

The Arctic Documentary is going to be documentary serial (10 episodes) for CCTV. It is a Chinese-Canadian co-production. The documentary is shoot in all Arctic countries; that is Greenland, Canada, Russia, Sweden, Finnland, Norway, USA-Alaska, Iceland and of course at the North pole. Mörnvik Film arranged all contacts, shooting schedule, renting of equimpent for a three week shooting tour in Sweden. We filmed in Stockholm, Kiruna, Jukkasjarvi, Tarfala and Jokkmok. We got fantastic footage from a melting Icehotel, the Sami parliament, reindeerheerders, the Tarfala glacier. Together with the team of three filmfotographers, three producers and two fixers from CCTV we had a great tour.

Judiska Muséet. Ljud & bild installation.

WS4A0906WS4A0908WS4A0900

Mörnvik Film har producerat en ljud och bildprojektion 2×1.50m i entrén för Utställningen En svensk framgångssaga på Judiska museét i Stockholm. På väg in i utställningen möts besökaren av en blackbox och ett regn av pengar som klirrande rullar ut på golvet. Utställningen visar berättelsen om hur ett litet antal invandrare från Danmark och Tyskland förändrade Sverigetillsammans med barn och barnbarn moderniserade de näringslivet, industrin och bankväsendet. De öppnade vårt första privata konstgalleri, byggde vårt första varuhus. Utställningen är en historisk tillbakablick på ett antal judiska familjers arbete och affärer i Sverige. Judar och pengar har annars varit ett laddat tema men här vågar man visa den svenska historien ur ett annat perspektiv. Utställningen handlar också om integration. Om hur Sverige steg för steg släppte in dessa judiska familjer till gagn för hela samhället  Utställningens formspråk handlar även om hur förgänglig rikedom och framgång kan vara. Utställningsdesign Sporrong Scenografi. Judiska museét 7 okt 2014 – 31 aug 2015.

Judiska muséet

Vattnets Kretslopp

EN visuell betraktelse med stiliserat ljud. Aqua, L’eau, Ma, Vesi är en 20 minuter lång film om Vattnets kretslopp ute i naturen och i våra hem. Vi får se hur Svartåns vatten förångas till dimma en solig morgon. Hur det blir till regn och snö. Vi  får också följa när det mörka å-vattnet genom reningsprocesser blir dricksvatten åt Örebro, för att sedan spolas ut via avloppsreningsverket och vidare ut i naturen. Rent vatten är en sjävklarhet för oss men mycket kemikalier hamnar ute i vår natur.  Filmen är en del av den fasta utställningen KRETSLOPPSLANDET på Tekniska Kvanen, Örebro.